شرایط جامع رتبه بندی شرکت برای تمامی شرکت های تازه تاسیس شده

رتبه بندی شرکت را هر یک از افرادی که قصد راه اندازی شرکتی دارند تا با تولید و عرضه محصولات خود دست به سودآوری بزنند؛ در وهله نخست بایستی شرکت خویش را ثبت نمایند. چرا که شرکت هایی که ثبت شوند؛ در نظام رتبه بندی شرکت یا گرید قرار می گیرند که این رتبه بندی برای آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. رتبه بندی شرکت ها که بر حسب نوع شرکت ها متفاوت می باشد؛ به این صورت است که اگر شرکتی بتواند شرایط و مدارک لازم را برای نظام رتبه بندی فراهم آورد و از کادری مجرب و کارکشته بهره مند بوده باشد؛

می تواند در صدر گرید شرکت قرار گیرد. شرکت هایی که هنوز پس از ثبت شرکت خود مدارک و ضوابط را برای رتبه بندی فراهم ننموده اند؛ فاقد هر گونه اعتباری می باشند و نمی توانند با شرکت های دولتی قرارداد منعقد سازند. به همین دلیل پس از ثبت قرارداد بسیار مهم است که شرکت ها در رتبه بندی قرار گیرند تا به محض قرارداد با سایر شرکت ها آن ها متوجه سرمایه شرکت مذکور باشند و بدانند که مدیران شرکت نامبرده شده تا چه میزان قدرت و توانایی دارند تا با خیالی راحت تر به قرارداد با آن ها فکر کنند.

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مشاور
رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مشاور

 

اخذ رتبه پیمانکاری از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. به منظور اخذ رتبه مشاور یا اخذ رتبه پیمانکاری می بایست حتما فرآیند رتبه بندی شرکت ها شکل گیرد و مدارک و شرایط لازم در این راستا به طور کامل فراهم آید. با توجه به این مسئله که اخذ رتبه مشاور با اخذ رتبه پیمانکار متفاوت می باشد؛ شرکت های پیمانکاری در قیاس با شرکت های مشاور برای اخذ رتبه در گرید شرکت ها می بایست به این تفاوت ها توجه داشته باشند.

خالی از لطف نیست بدانید که نحوه اخذ رتبه شرکت ها چگونه است؟ مدارک لازم برای رتبه شرکت و نیز هزینه رتبه بندی شرکت ها به چه صورتی است؟ با دانستن این اطلاعات می توان با دید بازتری شرکت های مختلف به منظور گرید شرکت ها شرایط و ضوابط آن را فراهم آورند. در ادامه به تمامی این مسائل پرداخته می شود.

 

نحوه رتبه بندی شرکتها

 

اخذ رتبه مشاور تا چه میزانی اهمیت دارد. حال باید دانست نحوه رتبه بندی شرکت ها چگونه است تا شرایط لازم را در این راستا فراهم آورد. به طور کلی باید در نظر داشت که معیار سنجش و ارزیابی شرکت های مختلف بر حسب عواملی چند قرار دارند که رزومه کارکنان و به ویژه هیئت مدیره و مدیر شرکت در این زمینه بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن به منظور اخذ رتبه مشاور در رتبه بندی شرکت های پیمانکاری موارد دیگری از جمله پروژه های اجرایی مختلف و نیز قیمت های پیشنهادی آن ها، توان فنی و میزان آمادگی کارکنان شرکت های مختلف پیمانکاری در پروژه های مختلف و نیز سوابق کاری آن ها نقش پررنگی در أخذ گرید پیمانکاری دارد.

تمامی این مسائل را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند تا در نهایت به شرکت های پیمانکاری مختلف رتبه ای بین ۱ تا ۵ اعطاء کنند. این در حالی است که اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت می گیرد؛ بر حسب آیین نامه های این سازمان و نیز استانداردهایی صورت می گیرد که کلیه شرکت ها می بایست ملزم به رعایت آن باشند.

شرکت های مشاور نیز در رتبه بندی مشاوران می بایست برای جای گرفتن در صدر رتبه بندی مهندسین مشاور یا همان گرید شرکت های مشاور از مهندسین زبده و کاربلدی استفاده به عمل آورند که صلاحیت و شایستگی بسیار بالایی دارند. در صورت فراهم آوردن چنین شرایطی افزون بر شرایط لازم برای رتبه بندی پیمانکاران موارد گفته شده مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت تشخیص به آن ها گواهی صلاحیت می دهند که به همین فرآیند مورد نیاز برای دریافت گواهی صلاحیت، گرید شرکت و اخذ رتبه اطلاق می گردد.

 

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت
مدارک لازم برای اخذ رتبه شرکت

 

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت

 

به منظور گرید شرکت هر یک از شرکت های ثبت شده می بایست شرایط را برای دریافت گواهی صلاحیت هموار سازند. به همین منظور ملزم به ارسال مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها و نیز پرداخت هزینه گرید شرکت می باشند تا با فراهم آوردن هر یک از آن ها شرکت خود را در گرید شرکت ها جای دهند تا با دریافت این رتبه بندی بتوانند از این به بعد با شرکت های دولتی و سایر شرکت های بزرگ قرارداد ببندند. از جمله این مدارک لازم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ثبت شرکت پیش از رتبه بندی
  • داشتن دو سوم از هیئت مدیریه با حداقل مدرک لیسانس
  • بکارگیری مهندسی با سابقه بیش از ۷ سال در هیئت مدیره شرکت
  • استخدام و بکارگیری دو مهندس با داشتن سابقه بیمه و کار مربوط به فعالیت در حوزه تخصصی شرکت مربوطه بالغ بر ۳ سال کاری
  • اظهارنامه مالیاتی
  • مدارک شناسایی
  • رزومه هیئت مدیره
  • و…

 

منبع : https://sabtfori.ir/%d8%a7%d8%ae%d8%b0-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c/

درباره ی emenazarang